|
בס"ד |
מכבי פאי חתך דיקרנוסא | ||
|
מונה כניסות : 1141058
|
נספח שכדאי לקרוא כדי לקבל מודעות לאורות הצפונים האיגרת הרמב"ן
ענווה הינה תולדה של ביטול הגאווה אינה אלא האני השקרי {האגו -גאווה בחילוף אותיות המסתתר בתוך האדם ומפריד בין האדם ובין עצמו , קרי בין הלב למה , בין אדם לחברו ,ובין האדם לריבונו ,מתולדותיה של הגאווה , רדיפת הכבוד , הקנאה , הכעס, רגשי נחיתות, הגאווה מסנוורת עיני האדם ואינה מאפשרת לו להבחין באמת שהרי הנמצא תחת השפעתה בוחן כל דעת בדמיונו את מעמדו בעיני הסובבים אותו, ועסוק ב"צדקתנו " ובכבוד הראוי לו בעיני , עצמו ובהנאותיו החושניות ,ובכך בורח מהאמת הפשוטה העולה לפגוע בגאוותו המדומה , כוח הגאווה שוכן בחלל השמאלי של לב האדם ובביטולו בחסדי שמים , הוא זוכה לגלות את אורו של הקב"ה ולהשכינו בליבו , בכך הוא למעשה מתחבר לעצמו וזוכה לעושר רוחני לא מוגבל הנובע מחיבורם של הלב והמוח גם יחד לאורו של הקב"ה , מגולה לגאולה , שתי בעיות עיקריות עומדות בפני האדם הרוצה להגיע אל האמת ולחיות לאורה, הראשונה , חוסר אוביקטיביות : כשם ששופט הגאון מנוע מלשפוט בין שני אנשים שאחד מהם מקורב אליו קל וחומר שהאדם אינו יכול לשפוט את עצמו ואת מעשיו באוביקטיביות וכך עלול האדם להעביר כל שנותיו שבוי בכבלי גאוותו מבלי שיהא מודע לכך כלל , ובדר"כ אף בטוח שהתואר עניו ראוי לו, הבעיה השניה : גם אם מודע כבר האדם לכך שהוא מצוי בשליטת הגאווה עדין אינו יודע כיצד לבטל השפעת זו כי הרי אפילו בליקוי מעשי ומוחשי וגלוי כמו התמכרות לעישון או לזלילה, קשה לנו להתגבר ,קל וחומר שקשה , שבעתיים לבטל תכונה פנימית המוסתרת בטבענו כמו הגאווה על כל תולדותיה , ואכן זה תפקיד האדם החייו , "האדם בא לעולם לשבר טבעו ,ואם לא למה לו חיים" {הגאון מוילנא }, לכן כתב לנו הרמב"ן את אגרת הענווה שהיא "כדאי אמת " בו יכול האדם לבחון עצמו ולראות מיקומו היכן הוא מצוי בין גאווה לענווה ויעמול להשתנות בהתאם. אך התנאי לשינוי טבעו /לבבו של האדם הוא בהתמדת הפעולות ז"א לקרוא את האגרת שוב ושוב פעם אחר פעם בקביעות ובתשומת לב {כלומר יקבע לעצמו מועד קבוע בשיגרת חייו למשל מידי בוקר עם ה"קפה " ,או מידי מוצ"ש לכל הפחות} ואם אכן כך יפעל יעכל המוח את הדברים ויעביר ללב את ההבנות המסרים וההוראות ולכשיחקקו הדברים בלבבו ישתנה בהדרגה טבעו מעצם הקריאה החוזרת והדברים יתורגמו לשפת המעשה , והעצות הנלוות הן פשוטות "שמע " -להתרגל להקשיב בכנות ולהיפתח אל הזולת {יש ללמוד מכל אדם מניצוץ הנשמה היחודי לו }" לדבר בנחת "- - לדבר בקול שקט הגם שבלב בוערת אש זרה , "וכל אחר זה השערים לעוד ועוד עולמות המיחלים לבואך, עולמות נפלאים שלא שיערת בנפשך את דבר קיומם "האדם נמצא במקום שמחשבתו נמצאת " {הבעש"ט} בידך הדבר !!!!!! נוסח איגרת הרמב"ן
נוסחbאיגרת הרמב"ן אִגֶּרֶת הרמב"ןשְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ. וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמְּךָ: תִּתְנַהֵג תָּמִיד לְדַבֵּר כֹּל דְּבָרֶיךָ בְּנַחַת, לְכֹל אָדַם וּבְכֹל עֵת, וּבַזֶּה תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס שֶׁהִיא מִדָּה רָעָה לְהַחְטִיא בְּנֵי אָדַם. וְכֵן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: כֹּל הַכּוֹעֵס כֹּל מִינֵי גְהִינֳם שׁוֹלְטִים בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהָסֵר כָּעַס מִלִּבְּךָ, וְהַעֲבֵר רָעָה מְבַשֶּׂרְךָ. וְאֵין רָעָה אֶלָּא גְהִינֳם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְגַם רָשָׁע לְיוֹם רָעָה. וְכַאֲשֶׁר תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ מִדַּת הָעֲנָוָה שֶׁהִיא מִדָּה טוֹבָה מִכֹּל הַמִּדּוֹת טוֹבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת ה'. וּבַעֲבוּר הָעֲנָוָה תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ מִדַּת הַיִּרְאָה, כִּי תִּתֵּן אֵל לִבְּךָ תָּמִיד: מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְשֶׁאַתָּה רִמָּה וְתוֹלֵעָה בְּחַיֶּיךָ וְאַף כִּי בְּמוֹתְךָ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן, לִפְנֵי מֶלֶךְ הַכָּבוֹד, שֶׁנֶּאֱמַר: "הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וְשֶׁמֵּי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ, אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדַם". וְנֶאֱמַר: "הֲלֹא אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ אֲנִי מַלֵּא נְאוּם ה' ". וְעַתָּה בְּנִי, דַּע וּרְאֵה, כִּי הַמִּתְגָּאֶה בְּלִבּוֹ עַל הַבְּרִיּוֹת, מוֹרֵד הוּא בְּמַלְכוּת שָׁמַיִם, כִּי מִתְפָּאֵר הוּא בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת שָׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "ה' מָלַךְ גֵּאוּת לָבֵש" . וּבְמַה יִתְגָּאֶה לֵב הָאָדָם? אִם בְּעֹשֶׁר ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר. וְאִם בְּכָבוֹד, הֲלֹא לֶאֱלֹקִים הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ", וְאֵיךְ מִתְפָּאֵר בִּכְבוֹד קוֹנוֹ?. וְאִם מִתְפָּאֵר בְּחָכְמָה, מֵסִיר שָׂפָה לְנֶאֱמָנִים. וְטַעַם זְקֵנִים יִקַּח: נִמְצָא, הַכֹּל שַׁוֵּה לִפְנֵי הַמָּקוֹם, כִּי בְּאַפּוֹ מַשְׁפִּיל גֵּאִים וּבִרְצוֹנוֹ מַגְבִּיהַּ שְׁפָלִים, לַכֵּן תַּשְׁפִּיל עַצְמְךָ וינשאך הַמָּקוֹם. עַל כֵּן אֲפָרֵשׁ לְךָ אֵיךְ תִּתְנַהֵג בְּמִדַּת הָעֲנָוָה לַלֶּכֶת בָּהּ תָּמִיד: כֹּל דְּבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּנַחַת, וְרֹאשְׁךָ כָּפוּף, וְעֵינֶיךָ יַבִּיטוּ לְמַטָּה לָאָרֶץ וְלִבְּךָ לְמַעְלָה, וְאַל תַּבִּיט בִּפְנֵי אָדַם בְּדַבֶּרְךָ עִמּוֹ, וְכֹל אָדַם יִהְיֶה גָּדוֹל מִמְּךָ בְּעֵינֶיךָ, וְאִם חֲכַם אוֹ עָשִׁיר הוּא-עָלֶיךָ לְכַבְּדוֹ, וְאִם רָשׁ הוּא וְאִתָּהּ עָשִׁיר אוֹ חָכַם מִמֶּנּוּ-חֲשֹׁב בְּלִבְּךָ כִּי אַתָּה חַיַּב מִמֶּנּוּ וְהוּא זַכַּאי מִמְּךָ, שֶׁאִם הוּא חוֹטֵא, הוּא שֹׁגֵג וְאַתָּה מֵזִיד. בְּכֹל דְּבָרֶיךָ וּמַעֲשֶׂיךָ וּמֵחַשָּׁבוֹתֶיךָ וּבְכֹל עֵת, חֲשֹׁב בְּלִבְּךָ כְּאִלּוּ אַתָּה עוֹמֵד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁכִינָתוֹ עָלֶיךָ, כִּי כְּבוֹדוֹ מַלֵּא עוֹלַם. וּדְבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה כְּעֶבֶד לִפְנֵי רַבּוֹ, וְתִתְבַּיֵּשׁ מִכֹּל אָדַם, וְאִם יִקְרָאֲךָ אִישׁ אַל תְּעַנֵּהוּ בְּקוֹל רָם רַק בְּנַחַת, כְּעוֹמֵד לִפְנֵי רַבּוֹ. וֶהֱוֵי זָהִיר לִקְרוֹת בַּתּוֹרָה תָּמִיד אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמָהּ, וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר, תְּחַפֵּשׂ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָּבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ, וּתְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשֶׂיךָ בַּבּוֹקֵר וּבָעֵרֶב, וּבַזֶּה יִהְיוּ כֹּל יַמֶּיךָ בִּתְשׁוּבָה. וְהַסֶּר כֹּל דִּבְרֵי הָעוֹלָם מִלִּבְּךָ בְּעֵת הִתְפִּילָהּ, וְהַכֵּן לִבְּךָ לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, וְטַהֵר רָעֲיוֹנֶיך, וַחֲשֹׁב הַדִּבּוּר קֹדֶם שֶׁתּוֹצִיאֵנוּ מִפִּיךָ, וְכֵן תַּעֲשֶׂה כֹּל יְמֵי חַיֵּי הֶבְלֶךָ בְּכֹל דָּבָר וְדָבָר וְלֹא תֶּחְטָא. וּבַזֶּה יִהְיוּ דְּבָרֶיךָ וּמַעֲשֶׂיךָ וּמֵחַשָּׁבוֹתֶיךָ יְשָׁרִים, וּתְפִלָּתְךָ תִּהְיֶה זַכָּה וּבָרָה וּנְקִיָּה וּמְכֻוֶּנֶת וּמְקֻבֶּלֶת לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר: "תָּכִין לִבָּם תַּקְשִׁיב אָזְנְךָ"
תִּקְרָא הָאִגֶּרֶת הַזֹּאת פַּעַם אַחַת בְּשָׁבוּעַ וְלֹא תִּפְחוֹת, לְקַיְּמָהּ וְלַלֶּכֶת בָּהּ תָּמִיד אַחַר ה' יִתְבָּרֵךְ, לְמַעַן תַּצְלִיחַ בְּכֹל דְּרָכֶיךָ וְתִזְכֶּה לָעוֹלָם הַבָּא הַצָּפוּן לַצַּדִּיקִים. וּבְכֹל יוֹם שֶׁתִּקְרֶאנָה יְעַנּוּךָ מִן הַשָּׁמִים כַּאֲשֶׁר יַעֲלֶה עַל לִבְּךָ לִשְׁאוֹל עַד עוֹלַם, אַמֵּן סֶלָה:
|
|